torsdag den 27. september 2012

Hvad må man tage i skoven?

På min gåtur i skoven (nej, jeg er ikke naturmenneske eller hellig eller noget - jeg er bare arbejdsløs og gravid. Så går man tur i skoven!) faldt jeg over det fineste stykke træ - ca. tre meter langt, smukt afbarket og tilslebet af årene ude i skoven....øøøøøøj, hvor VILLE den bare være PÆN derhjemme på...ja, i hvert fald et eller andet sted på vores overetage. Manden blev også slæbt ud og se på det, men jeg synes ikke rigtig han delte min entusiasme.... Nok mest fordi han godt ved, hvem der skal slæbe den hjem.

Men er det ikke at stjæle, når man tager noget fra skoven? Godt nok er det en offentlig tilgængelig skov, men det giver mig da ikke ret til at slæbe alle guldklumperne hjem til mig selv? Så er det jo pludselig kun til nydelse for mig, og ikke alle andre. Men på den anden side... hvem vil dog kunne savne sådan et stykke træ, der bare ligger til fordærv? Det er jo ikke fordi jeg hiver levende træer op af jorden eller noget..

Nå, men jeg satte mig for at finde ud af det. På alle mulige blogs står der en række forskellige regler, men de afveg hele tiden lidt fra hinanden, så jeg går efter naturstyrelsens egne regler, der lyder som følger:

1. Offentlig eller privatejet? 
Først og fremmest er der forskel på offentlig og privatejet skov med offentlig adgang. Er der tale om en privatejet skov, må man kun tage det, der kan nås fra vej og sti. Den regel gælder ikke i de offentlige skove.

Træstub: TJEK - "min" træstub ligger lige ved stien!

2. Grene må samles
Man må i begrænset omfang og til privat brug godt samle grene, kviste og løv, der ligger på skovbunden (dvs. man må ikke gå i gang med at hive dem af træerne, hvilket man ellers kunne være fristet til i foråret, så man kan sætte en gren til spiring indenfor. Men fy fy altså). Du må også gerne klippe grene af væltede træer. Vær dog opmærksom, hvis der laves pyntegrønt skovområdet - så skal du holde snitterne væk.

Træstub: Altså... den ligger jo bare på jorden. Men det er godt nok en stor "gren".

Og så lige de regler, der ikke vedkommer "min" træstub:

3. Mos og alt andet snuller
Du må gerne samle mos og kogler til privat brug, ca. en bærepose.

4. Et måltid skov
Du må gerne samle bær, frugter og svampe i skoven - i begrænset omfang og til privat brug (Gør det svampedamen i Aftenshowet til en lømmel?)

Og det var dét! Faktisk meget simpelt. Jeg synes bare ikke rigtig, at der står noget om "min" træstub. Så jeg ringer til Naturstyrelsen. Derfra bliver jeg viderestillet til miljøministeriets informationscenter (selvfølgelig - det skulle jo nødig være nemt!), som fortæller mig, at... det ved de ikke. Men sød som kvindemennesket er, viderestiller hun mig til Naturstyrelsens enhed for Århus-området.

Det viser sig at være en sur mand, som kalder mig "lillepige". Hvis man kunne kværke nogen gennem telefonen, var han ikke længere i live, sorry to say. Ikke desto mindre svarede han på mit spørgsmål. Jeg må IKKE tage den med hjem, fordi et stykke brænde af den størrelse kan have økonomisk værdi for ejeren, hvis ejeren har tilladt andre at indsamle brænde i sine skovarealer mod betaling. Så jeg skal finde ejeren. Men hvordan går jeg så det, spørger "lillepigen" naturstyrelsesmanden. Jo, enten betaler jeg Aarhus Kommune for at finde ud af det, eller også gør jeg noget, som jeg ikke har gjort længe: Jeg stemmer dørklokker, og spørger om nogen kender ejeren... suk...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar